Sluiten
Logo Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Hitte en droogte

Bij extreme hitte, droogte en aanhoudende warmte is het belangrijk om extra goed op jezelf en de mensen om je heen te letten. De onderstaande tips helpen je om je goed voor te bereiden.
Landschap met thermometer

1. Extreme hitte

Ouderen, chronisch zieken en mensen met overgewicht kunnen zich bij extreem weer minder goed voelen, huidaandoeningen krijgen, uitdrogen of problemen krijgen met hun ademhaling of bloedcirculatie. Ook een hitteberoerte of zelfs overlijden kan het gevolg zijn van extreme hitte.

Hoe kan ik me voorbereiden?

  • Houd de weersvoorspellingen in de gaten. Een hittegolf wordt doorgaans voorspeld. Let op de codes (geel, oranje, rood) in de weerberichten en volg de aanwijzingen op.
  • Blijf veel binnen en houd de hitte buiten door ramen, zonwering of gordijnen te sluiten.
  • Drink voldoende water: 2 liter, verspreid over de dag.
  • Span je niet te veel in, vooral niet tussen 12.00 en 16.00 uur.

Kijk ook om naar familie, vrienden of buren die zich minder goed kunnen redden. Heb je zelf een beperking of ben je hulpbehoevend? Vraag of familie, vrienden of buren je willen helpen.

En als ik toch naar buiten moet?

  • Mijd dan de zon en draag bedekkende (lichte) kleding, een hoofddeksel en een zonnebril.
  • Mijd het strand en ga vooral niet zonnen.

Denk aan kleine kinderen. Trek ze bedekkende (lichte) kleding aan en een petje. Smeer ze altijd goed in.

2. Gebruik van drinkwater

In grote drinkwaterreservoirs zoals in de Biesbosch zit genoeg drinkwater om droge periodes aan te kunnen. Toch vragen we mensen om minder water te gebruiken. In warme periodes wordt er meer water gebruikt doordat mensen bijvoorbeeld vaker douchen of de planten besproeien. Vooral tijdens spitsuren kan extra verbruik van water ervoor zorgen dat de waterleidingen de aanvoer niet aankunnen en de waterdruk lager wordt. Zuinig omgaan met water is erg belangrijk. Benieuwd hoe je bewuster om kan gaan met het gebruik van water? Bekijk de waterschijf van vijf.

3. Kwaliteit van oppervlaktewater

Bij stralend zomerweer is het verleidelijk om een duik te nemen in open water. Maar als het warm is, vormt natuurwater echter ook een bron van ziekteverwekkers. Deze ziekteverwekkers kunnen verschillende lichamelijke klachten opleveren. De belangrijkste verschijnselen waar je op moet letten als je gaat zwemmen in het open water zijn zwemmersjeuk, botulisme en blauwalg. Maar ook Cryptosporidium en de Ziekte van Weill komen wel eens voor.

Hoe kan ik me voorbereiden?

Lees de onderstaande tips om de kans op besmetting of ziek worden door natuurwater zo klein mogelijk te maken:

  • Zwem niet in lauw, stilstaand water; zeker niet als daar ook ratten leven of als er dode dieren drijven (eenden, vissen). Laat ook de hond niet in dit water zwemmen.
  • Drink nooit oppervlaktewater, ook niet als het er schoon uit ziet.
  • Spoel na het zwemmen huid en haren af met schoon kraanwater en droog je goed af.
  • Heb je gezondheidsklachten na het zwemmen in natuurwater, raadpleeg dan altijd de huisarts.

Waar vind ik actuele informatie?

Ieder jaar controleren waterschappen en Rijkswaterstaat op zo’n zevenhonderd locaties in Nederland de kwaliteit van het zwemwater. Bekijk voor een actueel overzicht van de locaties en al je vragen, meldingen of klachten over het zwemwater de website: www.zwemwater.nl